sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Lääkitys kohdillaan

Kansankynttilän liekki on lepattanut jo jonkun aikaa. Uusi ihana työpaikka on edelleen innostava ja rakas, mutta kuluneen lukuvuoden vastoinkäymiset ovat verottaneet paloaikaa siinä määrin ettei happea ole aina riittänyt kirjalliseen loimuamiseen.

Jostain, edelleen tuntemattomasta syystä hyvin kurissa pysynyt migreenivihulainen palasi kansankynttilän arkeen voimalla ja rytinällä melko pian lukuvuoden alettua. Niin sitten on kansankynttiläkin joutunut alistumaan luonnottomalle luonnonvoimalle ja turvautumaan medikaaliseen huolintaan. Siihen samaan kun lykätään elämän ensimmäinen, syksyn mittainen äänen käheys ja lopulta menetys, niin kummakos tuo jos ei juttu luista.

Nyt, kevään puolella lähes pariviikkoiseksi venähtänyt eläimellinen särky vei sormen suuhun jopa paikallisen sairashoivaamon päänsisustohtoreilta. Kansankynttilä olikin maaliskuun aikana sairaslomalla enemmän kuin yhteensä koko tähän astisella työurallaan. Nyt sitten käytetään jokapäiväisesti muutakin tablettia kuin iipattia, ja suihkutellaan Dymistaa nokkaan.

Lääkitys alkanee olla kohdallaan, kun taas kädet syyhyävät askartelemaan, pää pursuaa pedagogisia innovaatioita ja ääntäkin taas riittää. Siitäkin huolimatta, että kirkas kevätaurinko pakottaa sulkemaan verhot, ja lopullinen ero vanhojen rakkauksien tumman suklaan ja punaviinin kanssa on nyt totisinta totta.

Mikäs tässä, kunhan vaan pää kestää ;)

2 kommenttia:

  1. Tervehdys!

    Nimeni on Mona Kuusela ja teen mediakasvatuksen pro gradu -tutkielmaa Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa. Ohjaajinani ovat yliopistonlehtori KT Outi Kyrö-Ämmälä ja yliopistonlehtori KT Outi Ylitapio-Mäntylä. Tutkielmani kantavana teemana on opettajan työn mielekkyys. Tarkoituksenani on selvittää, minkälaisia representaatioita opettajien blogit tarjoavat opettajan työn ja opetustyön mielekkyydestä. Päätutkimuskysymys on: millaisena opetustyön mielekkyys ilmenee ja näkyy blogeissa?

    Pro gradu -tutkielmassani tavoitteenani on tutkia useampaa julkista blogia, joissa opettajat käsittelevät ja pohtivat opettajan työtä. Pyydänkin tässä viestissä lupaa käyttää blogitekstejäsi ja -kuviasi osana tutkielmani aineistoa. Suunnitelmana olisi analysoida vuoden 2014 blogijulkaisuja, joista valikoisin mukaan sellaisia, joiden avulla pystyisin vastaamaan tutkimuskysymykseeni. Pyrin noudattamaan tutkimuksessani hyviä tutkimuseettisiä käytäntöjä, joten blogisi nimi, oma nimesi tai henkilöllisyytesi ei tule tutkimuksessani esille. Käsittelen aineistoa luottamuksellisesti ja huolehdin aineiston salassapidosta myös tutkielman valmistumisen jälkeen.

    Tutkimusluvan lisäksi haluan pyytää luvan myös sitaattien käyttämiseen tutkielmassani. Blogista otettuja lainauksia on mahdollista syöttää hakukoneeseen, jolloin hakukone voi löytää blogisi sitaattien perusteella. Blogin ylläpitäjää ajatellen tuntuukin kohteliaalta kysyä lupaa paitsi blogijulkaisujen tutkimiseen, myös sitaattien käyttöön. Sitaatit kuvailisivat paremmin tutkielmani tuloksia sekä elävöittäisivät tutkimustani muutenkin.

    Pyydänkin ystävällisesti sekä tutkimuslupaa että sitaattilupaa, että voin käyttää Sinun blogijulkaisujasi osana tutkielmani tutkimusaineistoa. Pyydän vastaamaan sähköpostiini: mokuusel@ulapland.fi 15.10.2015 mennessä. Annan mielelläni lisätietoa ja vastaan mahdollisiin kysymyksiin tutkimustani koskien.

    Syksyisin terveisin,
    Mona Kuusela
    Mediakasvatus/Lapin yliopisto
    mokuusel@ulapland.fi

    VastaaPoista
  2. Hei! Opiskelemme kasvatustieteitä kansanopistossa ja suoritamme kirjoitusviestinnän kurssia, jolla teemme Tiedettä verkossa -tehtävän. Tehtävässä valitsemme omaan tieteenalaamme liittyvän blogin, jota tarkastelemme ja kokoamme havainnoista oman blogipostauksen Tiedettä verkossa -blogiin (http://tieteenverkossa.blogspot.fi/). Mielestämme sinun blogisi olisi erittäin mielenkiintoinen ja haluaisimme tarkastella tehtävässä sinun blogiasi. Olisiko tämä mahdollista, jos muistamme lisätä viittaukset? Vastaisitko kommentteihin, kiitos! Terveisin Anniina ja Henna

    VastaaPoista